معرفی وبلاگ
سلام.ممنون از انتخابتون، تو این وبلاگ مطالبه متنوعی گذاشتم از همه چی، امیدوارم خوشتون بیاد، لطفا نظر بدین، نظرای شما خیلی میتونه منو تو ادامه ی فعالیتم تو وبلاگ کمک کنه.ممنون.
صفحه ها
دسته
♥دوستان من♥
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 277171
تعداد نوشته ها : 221
تعداد نظرات : 119
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
اگر می‌خواهید پولدار شوید، اگر می‌خواهید موفق باشید، ازدواج کنید اما قبل از آن این مطلب را بخوانید. 
5 تاثیر مثبت در ازدواج
زندگى ، تلاشى براى رویاندن بذر وجود و شکوفاندن غنچه فطرت در مزرعه حیات است .

 آرامش روح ، در زندگى آمیخته به معنویت و خداجویى است .

 زندگى هشیاران ، اندیشه درباره سرمایه و سود ماندگار و نتیجه اخروى است ، سرمایه شان امید و ایمان و سودشان ، آرامش روح و روان است .

 زندگى غافلان به دو بخش تقسیم مى شود: نیمه اول به امید نیمه دوم ، نیمه دوم به حسرت نیمه اول !

 آیا حیف نیست که زندگى بگذرد ، بى آنکه به بلوغ انسانى برسیم ؟

 ازدواج ، سازنده و رشد دهنده است و روح تعاون و احساس مسئولیت را بر مى انگیزد وخداوند به اقدام کنندگان به ازدواج ، وعده ی توسعه رزق می دهد . در این مقاله قصد داریم با آوردن مقدمه ای کوتاه ، به تاثیرات مثبت ازدواج ، که راهی جهت رسیدن به بلوغ انسانی است اشاره کنیم :

 1- آرامش :

ازدواج ، مایه ی آرامش فکرى و روحى جوان و احساس شخصیت و اعتماد به نفس مى شود و او را از بى عارى و بیکارى و بى برنامگى و ناامیدى مى رهاند و جلوى برخى گناهان را مى گیرد و موجب صیانت روحى و اخلاقى جوان مى شود. پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله ) نیز فرموده است :

 من تزوج فقد احرز نصف دینه فلیتق الله فى النصف الباقى :

 هر کس ازدواج کند ، نیمى از دین خود را نگه داشته است ، پس در نیمه باقى مانده ، از خداوند پروا کند و تقوا بورزد.

 وقتى اصل ازدواج تا این حد مهم ، کارساز ، گناه سوز ، مصلحت آفرین و مفسده زداست ، کمک به آن نیز اهمیت مى یابد و براى پدر و مادر، تلاش در این راه و فراهم کردن مقدمات و زمینه ی آن ، یک تکلیف محسوب مى شود و زدودن موانع و برطرف کردن دشواری‌هاى ازدواج ، و ترویج آسان سازى ازدواج و آسان گیرى در این زمینه به عنوان یک فرهنگ عمومى ، وظیفه به شمار مى آید.

 کسى که از بیم فقر و تنگدستى ازدواج نکند ، به خداوند بدگمان شده است ، خدایى که فرماید: اگر فقیر باشند ، خدا از فضل خویش ‍ آنان را بى نیاز و غنى مى سازد.

 2- تلاش معاش :

ایجاد بستر مناسب و انگیزه ی قوى تر براى تامین معاش و در آمد ، از آثار مثبت دیگر ازدواج است . گرچه نباید بى حساب و بدون سنجش دست به ازدواج زد و لازم است که شرایط اقتصادى و توانایی‌هاى مالى هم لحاظ شود ، ولى وعده ی خداوند را نیز نباید فراموش کرد که قول داده است تنگدستى را به غنا تبدیل کند و جایى براى بیم از فقر باقى نگذارد. پس ایجاد روحیه ی توکل و اعتماد به لطف الهى ، بعد مثبت دیگرى از تشکیل خانواده است .  

خداوند متعال ، ضمن دستور به ازدواج با دختران و جوانان شایسته و صالح مى فرماید: 

ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله و الله واسع علیم : 

چنانچه تنگدست و فقیر باشند ، خداوند آنان را از فضل خویش بى نیاز و توانگر مى سازد ، خداوند وسعت بخش و داناست . 

از پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله ) روایت است که فرمود: 

من ترک التزویج مخافه العیلة (الفقر) فقد ساء ظنه بالله عزوجل ان الله عزوجل یقول : ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله : 

کسى که از بیم فقر و تنگدستى ازدواج نکند ، به خداوند بدگمان شده است ، خدایى که فرماید: اگر فقیر باشند ، خدا از فضل خویش ‍ آنان را بى نیاز و غنى مى سازد. 

در حدیث رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) نیز توصیه شده که ازدواج کنید ، زیرا که براى شما روزى آورتر است: 

اتخذوا الاهل فانه ارزق لکم . 

3- احساس مسئولیت : 

کسى که ازدواج نکرده است ، خود را آزاد حس مى کند و مسؤول نمى شناسد. در نتیجه ، استعدادها و خلاقیت‌هاى انسانى او هم بروز نمى کند. اما با ازدواج ، بار اداره ی زندگى را بر دوش مى کشد. این تعهد و احساس مسئولیت ، سازنده است . کلا هر نوع مسئولیت پذیرى ، انسان را به تلاش و آشکار ساختن استعداد و توانایى خویش وا مى دارد. 

4- برنامه ریزى :

از سوى دیگر، حسابگرى ، نظم ، برنامه ریزى و به تعبیر روایات ، تقدیر معیشت لازمه به دوش کشیدن تعهد اداره یک زندگى مشترک و تامین همسر و فرزندان و تربیت شایسته اولاد است . 

از آنجا که تربیت نسلى با ایمان ، مؤدب ، سالم و موفق ، براى خود انسان نیز مایه ی آبرو و حیثیت اجتماعى است ، این رسالت سنگین نیز به نوع دیگرى توانایی‌هاى شخص را به مرحله ی ظهور و بروز مى رساند. 

5- حق شناسى :

ازدواج ، سبب مى شود که حقوق متقابل میان دو انسان پدید آید. این سازنده است . ارتباط‌هاى خانوادگى و پیوندهاى فامیلى ، دامنه این حقوق و وظایف اخلاقى و اجتماعى را گسترده تر مى سازد و سامان بخش روابط انسانى مى گردد. 

کمک به ازدواج جوانان و تشکیل خانواده ، کمک به ساخته شدن انسان‌هاى مسئولیت پذیر ، مدیر و صالح است و یکى از راه‌هاى عمده و موفق مبارزه با گناه در جامعه ، تسهیل ازدواج است . 

این، هم تکلیف والدین و افراد خیر و توانمند را سنگین مى سازد ، هم روشنگر راهى براى آنانى است که در اندیشه صلاح و سلامت قشر جوان جامعه اند ، هم وظیفه خود جوانان را در این زمینه روشن مى کند. با تقویت و ترویج و تسهیل این سنت نبوى ، بهتر مى توان با منکرات مقابله کرد و سدى در برابر هجوم فساد فرهنگى بیگانه پدید آورد.
دسته ها : رازهای زندگی
چهارشنبه 7 11 1388 20:43
X